Τραυματισμοί στις πολεμικές τέχνες

Οι πολεμικές τέχνες μπορεί να είναι διασκεδαστικές και ευεργετικές για κάθε ηλικία και είναι γνωστό ότι βελτιώνουν τις κοινωνικές δεξιότητες, την πειθαρχία, τον σεβασμό και την αυτοπεποίθηση.

Ενώ όμως η εκμάθηση των πολεμικών τεχνών είναι μια σχετικά ασφαλής δραστηριότητα, λόγο της επαφής μεταξύ των αντιπάλων, είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν τραυματισμοί.

Πρόληψη τραυματισμών και συμβουλές ασφάλειας

  • Εκπαιδευτές – Οι έμπειροι εκπαιδευτές θα διδάξουν σε ένα επίπεδο προσιτό για κάθε ηλικία και ωριμότητα. Τα μαθήματα θα πρέπει να δίνουν έμφαση στην τεχνική και τον αυτοέλεγχο και η πρόοδος σε πιο προχωρημένη προπόνηση θα πρέπει να γίνεται με προσοχή. Άλλωστε τα μαθήματα για τον κάθε ασκούμενο πρέπει να είναι ευχάριστα. Επισκεφτείτε αρκετούς εκπαιδευτές και ρωτήστε τους για τις εμπειρίες τους και τον τρόπο διδασκαλίας τους.
  • Τεχνική – Ένας εκπαιδευτής πρέπει να δίνει έμφαση στην τεχνική και τον αυτοέλεγχο έτσι ώστε να περιορίζεται ο κίνδυνος τραυματισμού. Οι ασκούμενοι πρέπει να μάθουν να εκτελούν τις τεχνικές και τις επιθέσεις έχοντας σωστή στάση σώματος και χρησιμοποιώντας την σωστή αναλογία δύναμης. Στις κλωτσιές και τις γροθιές η λάθος στάση σώματος μπορεί να προκαλέσει τραυματισμούς στα δάχτυλα των χεριών ή των ποδιών, ενώ η υπερβολική δύναμη μπορεί να προκαλέσει αρκετό πόνο και μελανιές.
  • Εξοπλισμός – Ο εξοπλισμός ασφάλειας θα πρέπει να έχει άψογη εφαρμογή και να συντηρείται σωστά.
    • Κάλυμμα κεφαλιού. Όταν οι κανόνες το επιτρέπουν, το προστατευτικό κάλυμμα για το κεφάλι θα πρέπει να φοριέται στην προπόνηση αλλά και σε δραστηριότητες που υπάρχει κίνδυνος πτώσης, όπως για παράδειγμα σε ψηλά άλματα και ακροβατικές κλωτσιές.
    • Προστατευτικά σώματος. Τα προστατευτικά σώματος αποτρέπουν τις εκδορές και τις μελανιές και περιορίζουν τον πόνο από τις γροθιές και τις κλωτσιές. Γάντια, επικαλαμίδες και προστασία για το στήθος για την προπόνηση.
    • Προστατευτικά μασελάκια. Τα μασελάκια αποτρέπουν στον τραυματισμό των ούλων από γροθιές και κλωτσιές.
  • Περιβάλλον – Τα στρώματα προπόνησης και τα πατώματα στα οποία διενεργείτε η κάθε προπόνηση θα πρέπει να είναι ασφαλή. Τα κενά μεταξύ των στρωμάτων ή τυχόν βρεγμένα ή φθαρμένα στρώματα μπορεί να προκαλέσουν τραυματισμό στα δάχτυλα των ποδιών ή στραμπούληγμα του αστραγάλου.

Συνήθης τραυματισμοί

Εκδορές και μελανιές

Οι εκδορές και οι μελανιές είναι μακράν οι πιο κοινοί τραυματισμοί στις πολεμικές τέχνες. Είναι συνήθως αποτέλεσμα πτώσεων ή το αποτέλεσμα από τις γροθιές και τις κλωτσιές που δεν “πέτυχαν” ακριβώς το στόχο τους ή όταν δεν χρησιμοποιείται προστατευτικός εξοπλισμός. Όλες οι εκδορές και τα κοψίματα θα πρέπει να καθαριστούν με σαπούνι και νερό και να δεθούν με επιδέσμους πριν την επιστροφή στην προπόνηση. Για τις μελανιές, η καλύτερη αντιμετώπιση είναι ο πάγος για μερικά λεπτά και θα εξαφανιστούν με την πάροδο δύο έως τριών ημερών.

Στραμπουλήγματα και θλάσεις

Το στραμπούληγμα και οι θλάσεις είναι πιο συνηθισμένα σε μεγαλύτερες ηλικίες. Οι αστράγαλοι, τα γόνατα και οι αγκώνες είναι οι αρθρώσεις που επηρεάζονται πιο συχνά. Οι θλάσεις στους μύες συνήθως συμβαίνουν στο μπροστινό και πίσω μέρος των ποδιών, ενώ όταν συμβαίνουν στα γόνατα ή τους αστραγάλους είναι από αδέξιες πτώσεις ή από λάθος επαφή με τον αντίπαλο. Οι τραυματισμοί στους αγκώνες και τους καρπούς συμβαίνουν από πτώσεις, άτσαλες γροθιές ή μπλοκάροντας κάποια επίθεση. Επίσης άλλοι πιθανοί τρόποι τραυματισμών των μυών είναι μετά από την προσπάθεια κλωτσιάς πολύ ψηλά ή γροθιάς με πολύ δύναμη, έχοντας λάθος στάση σώματος ή χωρίς να έχει προηγηθεί σωστό ζέσταμα.

Τραυματισμοί στα δάχτυλα χεριών και ποδιών

Οι τραυματισμοί στα δάχτυλα συμβαίνουν συχνά μετά από υπερβολική προπόνηση σε στόχους με γροθιές και κλωτσιές, καθώς και στην προπόνηση με κάποιον αντίπαλο και αιτία είναι η χρήση κακής τεχνικής. Η επαφή με τον στόχο δεν πρέπει να ξεκινά με τα δάχτυλα. Στις γροθιές, τα δάχτυλα πρέπει να είναι ενωμένα, ενώ στις κλωτσιές πρέπει να χρησιμοποιείται η φτέρνα ή το κάτω μέρος του ποδιού.

Κάθε τραυματισμός που σχετίζεται με εξάρθρωση, παραμόρφωση ή απώλεια ικανότητας να τεντωθεί ή να λυγιστεί το δάχτυλο και που περιλαμβάνει πολύ πόνο θα πρέπει να εξετάζεται από γιατρό. Το πρήξιμο συνήθως επιμένει για εβδομάδες μετά από τραυματισμό σε άρθρωση των δαχτύλων. Ο πάγος, μη στεροΐδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα και ένα εύρος ασκήσεων είναι σημαντικά για την θεραπεία.

Μην ξεχνάτε πάντα να συμβουλεύεστε το γιατρό σας.

Τραυματισμοί στο κεφάλι

Η διάσειση είναι το αποτέλεσμα ενός ισχυρού χτυπήματος στο κεφάλι μετά από πτώση ή από κάποια γροθιά ή κλωτσιά. Πρόκειται για έναν τραυματισμό στον εγκέφαλο, ο οποίος διακόπτει την σωστή λειτουργία του προσωρινά ή μόνιμα.

Τα σημάδια και συμπτώματα μιας διάσεισης κυμαίνονται από ήπια και ανεπαίσθητα σε πολύ εμφανή και μπορεί να φανούν αμέσως μετά τον τραυματισμό ή μετά από μερικές ώρες ή μέρες. Αθλητές που υποφέρουν από διάσειση μπορεί να νομίσουν ότι είναι καλά πολύ πριν ο εγκέφαλος αναρρώσει πλήρως.

Με τις περισσότερες περιπτώσεις διάσεισης δεν είναι απαραίτητο κάποιος να χάσει και τις αισθήσεις του. Είναι σοβαρός τραυματισμός και αν υπάρχει υποψία ότι ένας ασκούμενος έχει διάσειση δεν θα πρέπει να συνεχίσει την προπόνηση μέχρι να δει έναν γιατρό.

Ειδικά τα παιδιά θα πρέπει να αποφεύγουν αθλήματα τα οποία περιλαμβάνουν χτυπήματα στο κεφάλι.

Θυμηθείτε

Οι τραυματισμοί στις πολεμικές τέχνες μπορούν να αποφευχθούν με σωστή επίβλεψη και συμμόρφωση με τους κανόνες ασφάλειας οι οποίοι είναι ειδικά διαμορφωμένοι γι’ αυτές.

Blackbelt :